Tatry i Podhale

W TATRY TYLKO Z ROZWAGĄ

W TATRY TYLKO Z ROZWAGĄ

 

BEZPIECZEŃSTWO NA SZLAKU

- Największym zagrożeniem jest nierealna ocena własnych umiejętności i kondycji. Przeceniamy nasze możliwości, nie sprawdzamy prognozy pogody, ignorujemy ostrzeżenia, wybieramy niewłaściwe cele i nie mamy zazwyczaj odpowiedniego ekwipunku, sprzętu i umiejętności posługiwania się nim. Nie dopuszczamy do siebie myśli, że coś nam się może stać. A to wielki błąd. W góry zawsze powinniśmy wychodzić przygotowani na różne scenariusze - ostrzega Jan Krzysztof, naczelnik TOPR. Gwałtowne załamania pogody, porywisty wiatr, gęsta mgła, minusowe temperatury, intensywne opady śniegu - to wszystko znacząco zwiększa ryzyko wypadku, a w wielu przypadkach uniemożliwia poruszanie się po szlakach czy uprawianie sportów zimowych. Poważnym zagrożeniem są też lawiny. Przed wyjściem w teren wysokogórski trzeba koniecznie sprawdzić komunikat turystyczny i lawinowy na stronie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Pamiętajmy, że tylko przy pierwszym stopniu zagrożenia ryzyko zasypania jest stosunkowo małe - ale możliwe. Stopień drugi (umiarkowany), czy też trzeci (znaczny) niosą za sobą już poważne wyzwania i bez odpowiedniej wiedzy (najlepiej popartej ukończeniem kursu lawinowego) i wyposażenia (detektor lawinowy, sonda, łopatka) nie powinniśmy wychodzić w wyższe partie

 

Zima w górach jest piękna. Mimo, że Tatry są stosunkowo małymi górami, to jednak spotkamy tu wszystkie zagrożenia alpejskie (poza szczelinami lodowcowymi). Pomoc TOPR zazwyczaj przychodzi szybko, nie należy jednak ulegać złudnemu poczuciu bezpieczeństwa. Góry wymagają szacunku, przezorności, rozwagi i dobrego zaplanowania wyjścia.

 

Tatr, a często już dojście do niektórych schronisk niesie za sobą duże ryzyko. Czwarty stopień (wysoki) i piąty (bardzo wysoki) to konieczność zaniechania wszelkich wyjść w Tatry.

 

BEZPIECZEŃSTWO NA STOKU

Co roku rośnie liczba narciarzy i snowboardzistów na podhalańskich stokach, a w ślad za tym liczba wypadków. Nie wszyscy mogą pochwalić się odpowiednimi umiejętnościami. Poruszanie się po trasach pełnych ludzi wymaga uważności i szacunku dla innych narciarzy i snowboardzistów. Dlatego FIS czyli Międzynarodowa Federacja Narciarska stworzyła swoisty dekalog dla narciarzy i snowboardzistów [patrz ramka obok]. Stosowanie się do niego przez wszystkich pomoże zachować bezpieczeństwo na stoku. Tylko na niektórych trasach narciarskich w razie wypadku z pomocą amatorom białego szaleństwa przychodzą ratownicy TOPR. W tym sezonie ratowników TOPR spotkamy na Kotelnicy Białczańskiej i Bani w Białce Tatrzańskiej, w Małem Cichem, na górnej polanie Gubałówki oraz na Kasprowym Wierchu. Wybierając inne ośrodki narciarskie, warto sprawdzić, czy na miejscu jest zapewnione ratownictwo narciarskie prowadzone przez kompetentnych ratowników narciarskich i jaki jest numer telefonu do nich, by w sytuacji krytycznej nie było problemu z ich wezwaniem.

- Najważniejsze jest jednak zapobieganie. Nic nie zastąpi rozsądku narciarza czy snowboardzisty. Dlatego, jak co roku, apeluję o rozwagę - podsumowuje Jan Krzysztof.

 
 

Numery alarmowe: 985, 601 100 300,

aplikacja: http://www.ratunek.eu/

 

Przekaż 1%: Fundacja Ratownictwa Tatrzańskiego TOPR,

KRS 0000030706

 
 

DEKALOG REGUŁ MIĘDZYNARODOWEJ FEDERACJI NARCIARSKIEJ (FIS) 

1. Wzgląd na inne osoby

Każdy narciarz lub snowboardzista powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożenia dla innej osoby.

2. Panowanie nad szybkością

Narciarz lub snowboardzista powinien zjeżdżać z szybkością dostosowaną do swoich umiejętności, trudnosci i stanu trasy oraz warunków atmosferycznych.

3. Wybór kierunku jazdy

Jadący powyżej narciarz lub snowboardzista, dysponując lepszą widocznością i możliwościami, musi wybrać taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z osobą znajdującą się poniżej.

4. Wyprzedzanie

Wyprzedzanie może następować zarówno po stronie dostokowej, jak i odstokowej, po stronie prawej lub lewej, lecz zawsze w takiej odległości, która pozwoli uniknąć potrącenia wyprzedzanego.

5. Przejazd i krzyżowanie torów jazdy

Narciarz lub snowboardzista, który wchodzi/wjeżdża na trasę, powinien sprawdzić, patrząc w górę i w dół, czy nie spowoduje niebezpieczeństwa dla siebie i innych. To samo obowiązuje go przy każdym ruszaniu z miejsca po chwilowym zatrzymaniu.

6. Zatrzymanie się

Tylko w razie absolutnej konieczności narciarz lub snowboardzista może zatrzymać się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz powinien usunąć się z toru jazdy, tak szybko, jak jest to możliwe.

7. Podchodzenie i schodzenie

Narciarz lub snowboardzista powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. To samo zachowanie obowiązuje narciarzy i snowboardzistów, którzy pieszo schodzą w dół.

8. Przestrzeganie znaków narciarskich

Każdy narciarz lub snowboardzista winien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasach.

9. Zachowanie w razie wypadku

W razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym pomocy.

10. Stwierdzenie tożsamości

Każda osoba uczestnicząca w wypadku lub będąca jego świadkiem powinna podać swoje dane osobowe.

 
 

 

Tekst napisany we współpracy z TOPR. 

Dodaj komentarz

Komentarze